رباتیک

این سایت برای علاقه مندان به ربات طراحی شده اما مطالب فوتبالی و سایر مطالب دیگر در آن دیده می شود،در کل سایت جالبیه!!!

آخرین نظرات
نویسندگان

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

قطعات روبات در قزوین

ربات بازو مدل NAR130

مجموعه ربات بازو یک ربات بسیار پیشرفته در زمینه بازوهای رباتیک می باشد.بازوها معمولا انجام یکسری اعمال تکراری را بر عهده دارند که در این مساله مهمترین نکته دقت قسمتهای مکانکیکی و موتورهای محرک بازو و سیستم های کنترلی آنها می باشد، اما این بازوی رباتیک علاوه بر تمامی موارد فوق ، دارای یک بخش ویژه می باشد که آن را از تمامی بازوهای رباتیک معمول ، متمایز می سازد و آن بینایی این مجموعه می باشد.
این ربات تصاویر محیط را از طریق یک وب کم از محیط دریافت نموده و پس از انجام پردازش بر روی آنها در کامپیوتر فرامین لازم جهت جابجایی اجسام را برای ربات ارسال می نماید. بدین ترتیب دخالت انسان در این فرایند به صورت کامل حذف گردیده و کل عملیات از محل یافتن شی مورد نظر تا جابجایی آن شی به محل مورد نظر به صورت کامل توسط ربات صورت می گیرد. این ربات قابلیت یادگیری خصوصیات شی (از قبیل شکل ، رنگ، اندازه و ...) مورد آموزش به خود را داراست و این به معنی برداشتن گام اول در ساخت یک ربات کاملا هوشمند که وظایف خودرا بدون نیاز به دخالت انسان انجام می دهد می باشد.

:: دارای نرم افزار پردازش تصاویر بسیار قدرتمند(Image Processing )

:: امکان آموزش اهداف ربات توسط نرم افزار کامپیوتری

:: مجهز به وب کم جهت دریافت تصاویر محیط

:: امکان دریافت تصاویر از هر نوع دوربین دیگر

:: دسترسی به تنظیمات دوربین از داخل نرم افزار ربات

:: مجهز به برد کنترلر دارای میکرو کنترلر قدرتمندATMEGA32

:: امکان چرخش بازوی ربات به میزان 270 درجه وچرخش مفصل ربات به میزان 130 درجه

:: استفاده از سروومکانیزم جهت کنترل مفصل بازو

:: مجهز بهLCD کاراکتری 16*2

:: دارای کانکتور ISP روی برد اصلی (برای برنامه ریزی مجدد میکروکنترلر)

:: مجهز به کلید تست کامل سخت افزار و مکانیک ربات (Self Tester)

:: مجهز به مگنت جهت جابجایی اشیا

:: امکان کنترل جهت چرخش موتورها در هر دو سمت (درایور پل)

:: امکان کنترل دستی (Manual) ربات توسط نرم افزار کامپیوتری

:: کنترل ربات از طریق پورت USB کامپیوتر

:: به همراه کلیه قطعات الکترونیکی و کلیه قطعات مکانیکی لازم (از قبیل کابلها ، گیربکسها ، موتورها ، قاب ربات ، پیچ و مهره ها و . . . )

:: نوع موتورها: موتور DC گیربکس دار

:: کنترلر : ATMEGA32

:: ولتاژ تغذیه: 5v DC & 12v DC

:: ابعاد برد : طول 15.5 سانتی متر * عرض 9.5 سانتی متر

:: جنس برد: فایبر گلاس


قطعات روبات در قزوین

  • علی رضا ثریاخواه

سنسورها

سنسور  LM35                                                       نمایش مقاله
 انواع ترموکوپل                                                        نمایش مقاله
فرستنده و گیرنده اولتر استونیک|قسمت اول                نمایش مقاله
امواج اولتراسونیک|قسمت دوم                                  نمایش مقاله
سنسور دمای PT100|RTD                                       نمایش مقاله
ترمیستور|قسمت اول                                              نمایش مقاله
ترمیستور|قسمت دوم                                             نمایش مقاله
روش های جبران سازی ولتاژ اتصال سرد در ترموکوپل     نمایش مقاله
انواع PT100                                                           نمایش مقاله
LM135-LM235)LM335)                                           نمایش مقاله
LM35)LM34)                                                         نمایش مقاله
سنسور ها ی دمای کریستال مایع                             نمایش مقاله
حرارت سنج های تشعشعات مادون قرمز                    
نمایش مقاله
کاربرد سنسور ژیروسکوپ                                         نمایش مقاله
تعریف چند اصطلاح در سنسورهای ژیروسکوپ              نمایش مقاله
سنسور ژیروسکوپ TG3200,ITG3205,ITG3050           نمایش مقاله
سنسور ژیروسکوپ L3G4200D                                  نمایش مقاله
سنسور ژیروسکوپ LISY300AL                                 نمایش مقاله
سنسور ژیروسکوپ LPR530AL                                  نمایش مقاله
سنسور های ژیروسکوپ MPU6000,6050                    نمایش مقاله
مشخصات سنسور ژیروسکوپ MPU9150                    نمایش مقاله
سامانه های میکرو الکترومکانیکی (MEMS)                  نمایش مقاله
کاربرد سنسورهای نوری                                          نمایش مقاله
معرفی سنسورهای مجاورتی مغناطیسی                   نمایش مقاله
سنسور های مجاورتی القایی                                   نمایش مقاله
خصوصیات و مشخصات سنسور القایی                       نمایش مقاله
سنسورهای القایی خاص                                         نمایش مقاله 
 سنسور های مجاورتی خازنی                                  نمایش مقاله
سنسور های مجاورتی نوری                                     نمایش مقاله

  • علی رضا ثریاخواه

سنسور ال وی دی تی (LVDT) چیست؟


ال وی دی تی (LVDT) مخفف جمله ترانسفورماتور تفاضلی متغیر خطی (Linear Variable Differential Transformer) ، یک نوع رایج از مبدل (transducer) الکترومکانیکی است که میتواند حرکت یا جابجایی خطی را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند. در حال حاضر سنسورهای موقعیت خطی LVDT در دسترس است که می توانند جابجایی های بسیار کوچک از چند میلیونیم اینچ تا چند اینچ را اندازه گیری نمایند.

 در شکل بالا اجزاء یک LVDT معمولی نشان داده شده است. ساختار داخلی ترانسفورماتور متشکل از یک سیم پیچ اولیه که در بین یک جفت سیم پیچ ثانویه که به طور یکسان پیچیده شده اند قرار گرفته است، که این سیم پیچها به طور قرینه با اولیه فاصله دارند. سیم پیچ بر روی یک ماده پلیمری یک تکه که از لحاظ مکانیکی و حرارت و رطوبت تقویت شده است قرار دارد. همچنین این ماده پلیمری از لحاظ نفوذ پذیری مغناطیسی عایق شده است. سپس این مجموعه در یک غلاف استیل قرار می گیرد. توضیحاتی که داده شد در مورد قسمت ثابت سنسور LVDT بود.


  • علی رضا ثریاخواه

با سلام؛در این بخش میخوام شما رو با لیگ های مسابقات رباتیک آشنا کنم.


هدف:ترغیب دانشجویان به شرکت در مسابقات

  • علی رضا ثریاخواه

هدف تشویق و ترغیب محققان و پژوهشگران عزیز برای ارائه ابتکارات و خلاقیت ها در ساخت سامانه های مرتبط با کنترل، هوش ماشین و رباتیک، لیگی تحت عنوان ربات های نمایشی در نظر گرفته شده است تا عرصه ای جهت ارائه توانمندی های بالقوه و استعدادهای ناب دانش پژوهان از سراسر کشورمان باشد و بدین روش هم تیم ها بتوانند در فضای یک جامعه علمی به رقابت سالم بپردازند و هم اینکه جامعه صنعتی کشور به شناخت استعدادها و حمایت از ایشان همت بگمارند و البته از شرکت کنندگان از سایر کشورها نیز به طور قطع استقبال خواهد شد بدین منظور بخش نمایش رباتهای کاربردی با هدف معرفی و ارائه طرح های ابتکاری جامعه علمی ایران و سایر کشورها در راستای شناخت و استفاده کاربردی در فضای علمی و صنعتی کشور لحاظ گردیده است.

  • علی رضا ثریاخواه

 

رباتهای پرنده در واقع وسایل پرنده ی عمود پروازی هستند که به صورت خودکار، نیمه خودکار ویا دستی کنترل میشوند. با توجه به ابعاد کوچک، عدم نیاز به باند پرواز و فرود، قابلیت حمل اجسام و قدرت مانور بالای این رباتها، امروزه کاربرد های فراوانی در بخشهای مختلف از جمله امداد و نجات، تصویر برداری و حمل و نقل پیدا کرده اند. هدف این لیگ ارزیابی قدرتِ مانور و کنترل رباتهای پرنده می باشد و در بخش های مختلف برگزار می شود. با توجه به هر بخش از مسابقه ربات وظایف گوناگونی دارد. در انتها امتیاز بخش های مختلف جمع شده و امتیاز کلی تیم را مشخص می کنند.

  • علی رضا ثریاخواه

     لیگ شبیه‌ساز جنگ، یک محیط چندعامله را در قالب یک بازی مهیج شبیه‌سازی می‌کند. در این محیط شبیه سازی شده تیم‌ها جهت نابود کردن عوامل یکدیگر به رقابت می‌پردازند. عوامل با استفاده از حسگرهای مجازی در نظر گرفته شده (مانند: بینایی، شنوایی و فیزیکی) اطلاعات را از محیط دریافت کرده و پس از پردازش، بهترین عمل ممکن (مانند: جابجایی، تیر اندازی) را انجام می‌دهد. ازجمله مهمترین چالش‌های موجود در این لیگ موقعیت یابی است.

  • علی رضا ثریاخواه

      شبیهسازی امداد و نجات یک محیط چند عامله بزرگ است که هدف آن مدیریت حوادثی است که در حین آتش سوزی یا زلزله اتفاق می افتند. هدف اصلی محیط شبیهسازی امداد و نجات بررسی شرایط مختلف کنترل محیط با استفاده از اطلاعات محیطی، الگوریتمهای تخمینی و طرحریزیهای مناسب میباشد.با تصمیم گیری درست در هنگام عملیات، باید گونه ای عمل شود تا ضمن کاهش تلفات جانی تا حدممکن از گسترش عوامل خطر در شهر جلوگیری شود. محیط چندعامله شبیهسازی امداد و نجات یکی از معروفترین محیطهای چندعامله به منظور بررسی و تحقیق در زمینه هوش مصنوعی است.

     در این بخش، بررسی زمینه های تخصصی مانند؛ الگوریتم های تصمیم گیری و الگوریتم های تصمیم گیری بلادرنگ؛ متدهای تخصیص وظایف و تخصیص منابع؛ الگوریتم های همکاری و ایجاد هماهنگی بین عاملی؛ مدلسازی رفتار؛الگوریتم های مسیر یابی؛ مسائل مربوط به یادگیری ماشین و سیستم های چندعامله (Multi Agent Systems) مدنظر قرار میگیرد.

   در الگوی کنونی، سه عامل امداد و نجات شامل آتش نشان؛ پلیس و آمبولانس مدنظر است. وظیفه نخستین عامل کشف ساختمانهای در حال سوختن در سطح شهر و مهار آتش آنهاست. پلیس، موظف است تا مسیرهای تردد مسدود شده را جهت استفاده سایر عوامل باز نماید و نهایتا عامل آمبولانس می بایست افراد مصدوم در حادثه را یافته و به نقاط امن و پناهگاههای مشخص در شهر منتقل نماید.

  • علی رضا ثریاخواه

در این لیگ ، دو تیم فوتبال مجازی در یک محیط شبیه سازی شده با یکدیگر بازی می کنند. تعداد بازیکنان مانند مسابقه واقعی 11 نفر است و سعی می شود تا بسیاری از شرایط واقعی بازی، اعمال وحسگرهای بکار گرفته شده در روبات های واقعی فوتبالیست، بصورت مجازی شبیه سازی گردد. بازیکنان مجازی به طور مجزا از بازیکن های دیگر اطلاعاتی مانند نحوه حرکت، جابجائیها، تبادل توپ و شوت زدن را برای سرور شبیه ساز ارسال و سایر اطلاعات تکمیلی جهت تصمیم گیری بهینه و ادامه بازی را از آن دریافت میکنند. اطلاعات دریافتی شامل داده های محیطی مانند فاصله بازیکن تا نقاط مختلف زمین و مکان نسبی توپ نسبت به بازیکن است.

  • علی رضا ثریاخواه

درباره:

        این لیگ تقریبا از 10 سال پیش بعنوان یکی از مسابقات شبیه ساز در لیست عناوین و لیگهای المپیاد رباتیک و روبوکاپ جای خود را باز کرد. پیش از آن، شبیه‌ساز فوتبال شامل لیگهای دو بعدی، مربی و سایر ابزارهای گرافیکی بود.

   شبیه‌ساز سه بعدی با هدف کاهش هر چه بیشتر فضای موجود فی مابین محدودیتهای سخت افزاری رباتهای فوتبالیست و پیچیدگیهای موجود در تصمیم گیریهای نرم افزاری (در شبیه ساز 2 بعدی فوتبال) پا به عرصه گذاشته است؛ و خلاقیت برنامه نویسان را در این زمینه به چالش میکشد. در این لیگ، هر تیم با تعدادی روبات شبیه‌سازی شده در مقابل رباتهای حریف ظاهر می شود. همچنین هر تیم شامل یک مجموعه چند عامله از بازیکنان است که بصورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند.

  • علی رضا ثریاخواه