رباتیک

این سایت برای علاقه مندان به ربات طراحی شده اما مطالب فوتبالی و سایر مطالب دیگر در آن دیده می شود،در کل سایت جالبیه!!!

آخرین نظرات
نویسندگان

معرفی چند ربات کاربردی

سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۵۴ ب.ظ

در کار گروهی بین دانشگاه شهر توکیو و موسسه تکنولوژی ایتالیا، یک ربات کوچک انسان نما ساخته شده که می تواند در کلاس درس نوشته های روی تخته وایت برد را پاک کند.

 

این ربات که Fujitsu's HOAP-2 نام دارد با قدی نسبتا کوتاه، دارای دو بازو، دو ساعد و دو پا است. این قطعات با داشتن مفاصلی به راحتی می توانند حرکت کنند.

تنها کافی است که یک تخته پاک کن به دست این ربات وصل شده و مقابل یک تخته وایت برد بیاستد. پس از مکان یابی کلمات و اشکال کشیده شده روی تخته، با حرکت دادن دست خود آنها را پاک می کند.

یک حسگر نیروی گشتاور(چرخشی) در مچ دست این ربات تعبیه شده است. کار این حسگر ثبت الگو های چرخش مچ ربات در حین حرکت دادن تخته پاک کن و عکس العمل نیروی های وارد شده است.

پاهای این ربات نیز به کمک یک الگوریتم تعادلی خاص امکان ایستادن و حرکت دادن دست را برای پاک کردن تخته فراهم می کنند.این ربات در لابراتوار TCU ساخته شده و در حال آزمایش است.

شاید نمونه های پیشرفته تر این ربات بتوانند روزی در تمیز کردن شیشه ها و گردگیری خانه به انسان کمک کنند.

داروینوپ نام روبوتی است که می تواند یک پلتفرم خاص برای توسعه دهندگان روباتیک محسوب شود. اینک نسل جدید این نوع روبات ها که امکان برنامه ریزی شدن دارند؛ در شرف عرضه به بازار هستند و اطلاعات جدیدی از آن ها منتشر شده است. یک کمپانی کره ای که در زمینه روبوتیک فعالیت می کند، نرم افزار لازم برای برنامه نویسی اپن سورس، بعلاوه راهنما و نقشه ساخت و ... را در دسترس قرار داده است. همچنین ربات های کاملا مونتاژ شده از این نوع را هم به فروش می رساند.

اما در مورد داروینوپ (DARwin-OP) باید بدانید که در کنفرانس جهانی ربات های انسان نما رونمایی شده بود. اگر از مشخصات سخت افزاری آن می پرسید؛ این ربات کوچک از یک پردازنده 1.6 گیگاهرتزی اتم اینتل استفاده می کند و یک حافظه4 گیگابایتی اس اس دی. استفاده از 2 گیگابایت رم و وای فای هم مزید بر علت شده اند تا سخت افزار این ربات در حد خوب و مناسبی باشد.

گفتیم کوچک، اما خیلی هم آن را کوچک حساب نکنید چون اگر آن را در بین ربات های انسان نما بررسی کنیم؛ می بینیم که با قد 17.9 اینچی، جزء ربات های بلند قد محسوب می گردد! داروینوپ با قیمت 9600 دلار برای دانشگاه ها ارسال می شود و البته قیمت خرده فروشی آن گران تر بوده و به 12000 دلار می رسد. با تمام این ها به نظر می رسد که این ربات می تواند با سخت افزار خوب و اپن سورس بودن، قیمت خود را توجیه کند.

اگر این ربات قابل برنامه ریزی، دست شما بود، چه کار هایی با آن می کردید؟ می توانید در بخش نظرات در مورد این موضوع صحبت کنید.

برای اولین بار در جهان یک ربات در چند رستوران زنجیره ای در انگلستان به عنوان پیشخدمت به کار گرفته شد. این ربات که آقای آساهی نام گرفته طی این هفته در فروشگاهی در خیابان آکسفورد لندن به کار گرفته شد.
این ربات چند کاره می تواند برای مشتریان قهوه بریزد و فنجان های آنها را به راحتی از روی میز جمع کند. "آقای آساهی " همچنین می تواند لبخندهای ملیح بزند و به سوالات مشتریان خود نیز به طور کاملا مودبانه پاسخ بدهد. این ربات 250 کیلوگرم وزن دارد و برای طراحی آن 200 نفر ساعت وقت صرف شده است. طراحی این ربات توسط 8 مهندس رایانه صورت گرفته است وکنترل آن نیز از طریق یک رایانه انجام می شود.
قبل از به کارگیری رسمی این ربات 6 ماه وقت صرف تعلیم و آموزش آن شده و در همین مدت برخی ایرادات آن نیز رفع شده است. ربات یاد شده قادر است در عرض 2 دقیقه درخواست های مشتریان خود را انجام دهد و به همین علت زمان انتظار مشتریان را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
قرار است این ربات در هفته آینده در شهرهای مختلف انگلستان به نمایش گذاشته شود.


  • علی رضا ثریاخواه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی